Основи філософських знань та соціологія (технологи)

Навчально-методичний комплекс дисципліни

Викладач: Одарченко А.В.

Відділення «Ветеринарно-технологічне»

Семестр: 3-4.

Освітньо-професійний ступінь: Фаховий молодший бакалавр

Кількість кредитів ЄКТС: 2

Всього годин – 60:

з них аудиторні години: 45 (37год. лекцій, 8 год семінарських занять)

години самостійного навчання: 15 

Модулів: 3

Форма підсумкового контролю: залік

Мета:

Ознайомити студентів з суспільством як системним утворенням. Визначити структурні елементи суспільства, простежити взаємозв’язок між ними.

Завдання:

навчити студентів соціологічного мислення, умінню орієнтуватися в соціальній дійсності, розумінню соціальної проблеми, умінню бачити її причини і наслідки, формувати соціологічну уяву

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:

  • Загальну характеристику суспільства, як цілісної системи та її складових елементів.
  • Предмет, структуру, функції, принципи методи, основні категорії та закони соціології як науки.
  • Особливості становлення соціології як самостійної науки.
  • Структуру та зміст спеціальних соціологічних теорій.
  • Послідовність розробки програми соціологічного дослідження.
  • Основні методи збору, обробки, аналізу результатів соціологічного дослідження.
  • Шляхи реалізації результатів соціологічного дослідження.

вміти:

  • Пояснювати, оцінювати, узагальнювати знання про суспільство в контексті суспільного підходу з елементами структурно-функціонального аналізу.
  • Володіти основними соціологічними термінами, користуватися ними на семінарах, дискусіях.
  • Брати участь у проведенні соціологічних опитувань.
  • Використовувати на практиці результати соціологічних досліджень.

Ключові компетентності, якими мають оволодіти студенти.

  • компетентність – передбачає здатності жити в соціумі (враховувати інтереси і потреби різних соціальних груп, дотримуватись соціальних норм і правил, співпрацювати з різними партнерами тощо). Комунікативна компетентність – передбачає оволодіння технологіями усного і письмового спілкування різними мовами, в тому числі й мовою комп'ютерного програмування, включаючи спілкування через Intertnet; наявність розвинутої мови, техніки спілкування (говоріння, слухання); володіння сучасними засобами зв'язку, вміння складати ділові папери та ін. Інформаційна компетентність – передбачає здатність до пошуку, обробки, збереження і створення інформаційних ресурсів та обміну ними.

Когнітивна компетентність – проявляється у: 1) готовності до постійного підвищення освітнього рівня, потребі в актуалізації і реалізації особистісного потенціалу, здатності самостійно здобувати нові знання й уміння, здатності до саморозвитку; 2) здатності переносити знання й уміння з одного виду професійної діяльності в інший, вирішувати проблеми, самостійно і критично мислити. Спеціальна компетентність – полягає у підготовленості особистості до самостійного виконання професійних дій, оцінки результатів власної праці. Спеціальна компетентність формується у навчальному процесі під час професійного становлення та розвитку фахівця.

Основу цього процесу складає формування загально-предметних і спеціальнопредметних компетентностей. Загально-предметні компетентності, сформовані відповідно.

За результатами навчання з навчальної дисципліни студенти повинні також набути професійних та особистісних компетентностей, що відповідають фаховій підготовці. Професійні компетентності розглядаються як показники готовності тих, хто навчається, до здійснення конкретної професійної діяльності на певному рівні виконання. Особистісні компетентності визначаються як синтез особистісних якостей людини, які розвиваються в процесі життя й навчання. При підготовці студентів особистісні компетентності розглядаються як необхідні для опанування професією і які формуються у навчально-виховному процесі, а саме: моральні, громадянські і професійно-значущі.

Теми лекційних занять:

1. Соціологія як наука.

2. Суспільство як соціальна система.

3. Поняття соціальної структури суспільства та її складові елементи.

  1. Соціальні відносини. Конфлікт як прояв соціальних відносин.
  2. Економічна соціологія. Соціологія менеджменту та праці.
  3. Політична соціологія. Соціологія права, соціологія громадської думки.
  4. Особливості підготовки і проведення соціологічних досліджень.
  5. Основні методи конкретно-соціологічних досліджень.

Теми семінарських занять:

1.Соціальні процеси. Особливості етнічних, релігійних процесів в Україні.

2. Соціологія особистості. Соціологія сім’ї. Гендерна соціологія.

3. Соціологія гуманітарної сфери.

4. Технологія обробки та аналізу емпіричних даних.