Хвороби дрібних тварин

Навчально-методичний комплекс дисципліни

Викладач: Ткачов В.В.

Відділення «Ветеринарно-технологічне»

Семестр: 7-8.

Освітньо-професійний ступінь: Фаховий молодший бакалавр

Кількість кредитів ЄКТС: 3

Всього годин – 90:

з них аудиторні години: 45 (25 год. лекцій, 18 год ЛПЗ, 2 год семінарське),

години самостійного навчання: 45

Модулів: 4 Форма підсумкового контролю: залік

Загальний опис дисципліни.

Навчальна дисципліна “Хвороби дрібних тварин” разом з іншими дисциплінами формує активний, комплексний і науково обґрунтований підхід фахівця ветеринарної медицини в набутті студентами теоретичних та практичних навичок розпізнавання хвороб дрібних тварин, постановки діагнозу і проведенні лікування.

Мета навчальної дисципліни - формування в студентів професійного мислення і активного, творчого підходу під час вирішення практичних завдань ветеринарної медицини.

Основним завданням дисципліни є навчити студентів визначати основні причини виникнення хвороб та факторів, що сприяють їх виникненню, особливості розвитку патологічного процесу, на основі результатів клінічного, лабораторного та інших спеціальних методів дослідження хворих тварин, уміти поставити діагноз хвороби, аналізувати зміни різних показників крові, сечі та інших біологічних субстратів для глибокого проникнення в суть патологічного процесу та діагностування хвороб дрібних тварин, контролю та прогнозування їх розвитку.

Міждисциплінарні зв’язки: “Анатомія та фізіологія тварин”, “Годівля сільськогосподарських тварин”, “Хімія”, “Фармакологія з рецептурою”, “Епізоотологія з основами мікробіології”, “Внутрішні незаразні хвороби”, “Акушерство, гінекологія та штучне осіменіння сільськогосподарських тварин”, “Ветеринарна хірургія”, “Паразитологія” та ін.

Компетентнісний потенціал дисципліни

Спеціальні компетентності відповідно до освітньо-професійної програми

СК3 Здатність аналізувати дані анамнезу, епізоотичної ситуації, результатів клінічних і лабораторних досліджень з метою своєчасної діагностики хвороб різної етіології.

  • 4. Здатність виконувати профілактичні ветеринарно-санітарні заходи, карантинування та своєчасну ізоляцію хворих і підозрілих на захворювання тварин з метою запобігання захворюванню та загибелі тварин.
  • 6. Здатність застосовувати знання з біобезпеки, біоетики, благополуччя тварин у професійній діяльності.

СК 7. Здатність організувати роботу відповідно до вимог безпеки життєдіяльності й охорони праці під час фахової діяльності.

СК 9. Здатність проводити клінічні дослідження з метою формулювання висновків щодо стану тварин чи встановлення діагнозу.

СК12. Здатність надавати оперативну допомогу, здійснювати профілактику травматизму тварин та забезпечувати заходи щодо отримання здорового поголів'я.

СК13. Здатність поширювати ветеринарні знання серед населення й працівників тваринництва, господарств різних форм власності.

Наскрізні змістові лінії послідовно розкриваються у процесі навчання і корелюються з ключовими компетентностями

Змістова лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» реалізується на зразках, що дають змогу усвідомити причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; важливість сталого (керованого) розвитку країни для майбутніх поколінь.

«Громадянська відповідальність» - реалізується усвідомлення відповідальності за результати навчання, які можуть у майбутньому вплинути на розвиток країни; сумлінне виконання завдань у команді; участь у захисті довкілля (тварин) і збереженні його для себе та майбутніх поколінь.

Змістова лінія «Здоров'я і безпека» торкається всіх тем програми. У результаті реалізації цієї змістової лінії дотримуються правила безпечного поводження з речовинами і матеріалами у лабораторії, побуті й довкіллі; усвідомлюються залежність здоров’я від використання лікарських речовин.

Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлює на мобілізацію знань, практичного досвіду і ціннісних установок у ситуаціях вибору і прийняття рішень.

Реалізація змістових ліній не передбачає будь-якого розширення чи поглиблення навчального матеріалу, але потребує посилення уваги до певних його аспектів.

Як результат вивчення навчальної дисципліни студенти повинні знати: •історію одомашнення та господарське і службове використання спеціалізованих порід собак і котів, утримання і годівлю;

•причини виникнення незаразних і заразних хвороб, механізми їх розвитку;

•захисні функції в організмі та методи їх стимуляції засобами терапії і біологічно активними фармакологічними препаратами; уміти:

•ретельно збирати анамнез;

•виконувати основні методи клінічного дослідження та спеціальні дослідження (електрокардіографію, комп’ютерну томографію, серологічні, біологічні, морфологічні та інші методи лабораторних досліджень);

•узагальнювати результати клінічних досліджень, ставити правильний діагноз;

•призначати комплексне лікування хворих собак і котів з застосуванням дієти, засобів етіотропної, стимулюючої та патогенетичної терапії;

•вести амбулаторний журнал та історію хвороби.

Структура навчальної дисципліни є орієнтовною. Під час складання навчальної програми викладачі можуть вносити обґрунтовані зміни та доповнення в зміст навчального матеріалу та розподіл навчальних годин за темами в межах бюджетного часу, відведеного навчальним планом на вивчення дисципліни. Внесені зміни та доповнення мають бути обговорені на засіданні циклової комісії та затверджені заступником директора з навчальної роботи.

Теми лекцій.

1. Вступ. Визначення дисципліни. Породи та особливості племінної роботи. Годівля дрібних тварин.

2. Застосування та особливості дії лікарських речовин. Речовини, що діють на центральну нервову систему. Параметри небезпеки отруйних речовин

3.Особливості клінічної діагностики внутрішніх незаразних хвороб дрібних тварин. Діагностика і лікування під час запальних процесів дихальних шляхів дрібних тварин.

4.Діагностика, лікування та профілактика хвороб шлунково-кишкового тракту, печінки та підшлункової залози.

5. Хвороби нервової та сечовидільної системи дрібних тварин. Особливості хвороб спричинених погіршенням обміну речовин у дрібних тварин. Хвороби опорно-рухового апарату. Новоутворення.

6. Морфо-функціональна характеристика статевої системи самок і самців дрібних тварин. Особливості родового процесу у самок дрібних тварин та ускладнення при ньому.

7. Ускладнення під час вагітності у дрібних тварин та усунення їх.

8. Гельмінтози дрібних тварин. Арахнози дрібних тварин.

9. Протозоози дрібних тварин.

10. Інфекційні хвороби дрібних тварин

11. Дерматомікози лікування, специфічна та загальна.

12. Чума м’ясоїдних. Корона- та парвовірусні ентерити. Інфекційний ларинготрахеїт.

Теми практичних занять.

  1. Первинна допомога при отруєнні.
  2. Проведення діагностичних досліджень дрібних тварин.
  3. Аналіз ефективності лікування.
  4. Розробка заходів щодо профілактики хвороб незаразної етіології у собак і котів.
  5. Особливості виконання оперативних втручань при хірургічних патологіях.
  6. Діагностика прояву компонентів статевого циклу.
  7. Діагностика та профілактика інвазійних хвороб.
  8. Лікувально-профілактичні заходи.
  9. Особливості протиепізоотичної роботи за умов домашнього утримання собак і котів.
  10. Профілактика та заходи боротьби.
  11. Складання схеми вакцинації.