Громадянська освіта

ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА

Викладач –  Костенко Л.В.

Відділення –  « Ветеринарно-технологічне»

Семестр – 1

Освітньо-професійний ступінь – Фаховий молодший бакалавр

Всього годин – 40: з них аудиторні годин – 40 (26 год. лекцій, 14 год. практичних),

Модулів – 3

Форма підсумкового контролю –залік

Загальний опис дисципліни

Навчальна дисципліна Громадянська освіта спрямована на формування громадянської компетентності  , зокрема:

  • соціально-комунікативної: вміння й навички спілкування та встановлення конструктивних відносин між людьми, діалогу і громадського обговорення суспільних проблем;
  • інформаційно-медійної: вміння критично мислити; навички пошуку, аналізу та оцінки інформації, критичної оцінки медіаповідомлень на основі аналізу джерел, соціальної ситуації;
  • розв’язання соціальних конфліктів, проблем: уміння розв’язувати соціальні суперечності; формування установки на толерантне розв’язання конфліктів;  
  • відповідального соціального вибору й прийняття рішення: готовність до ухвалення обґрунтованого рішення на основі усвідомленого й виваженого вибору;
  • громадянської участі: установка на відповідальну суспільну діяльність; навички участі в соціальних та по­літичних ­процесах.

Метою громадянської освіти є:

  1. формування вільної особистості, яка визнає загальнолюдські та національні цінності й керується морально-етичними критеріями та почуттям відповідальності у власній поведінці;
  2. виховання поваги до людської гідності й дотримання прав людини, демократичних цінностей, верховенства права, справедливості, неупередженості, рівності;
  3. формування громадянської компетентності учнівської молоді, що забезпечує її активну громадянську позицію, здатність відповідально реалізовувати свої права та обов’язки в конкретній ситуації, налагоджувати соціальне партнерство у ­розв’язанні суспільних проблем;
  4. виховання громадянської свідомості особистості, орієнтованої на демократичні пріоритети й злагоду в суспільстві, почуття приналежності до свого народу, спільних історичних, політичних і культурних цінностей своєї держави;
  5. виховання толерантності, інклюзії та поваги до культурного різноманіття, різних поглядів, релігій, звичаїв і культур, уміння знаходити порозуміння з іншими людьми задля досягнення суспільно значущих цілей;
  6. розвиток політичної, правової, економічної, соціальної, культурної, медійної грамотності школярів, гнучкості й адаптивності, комунікабельності, готовності до співробітництва, здатності розв'язувати конфлікти й запобігати дискримінації.

              Очікувані результати навчально-пізнавальної роботи студентів із громадянської освіти  спираються на такі наскрізні змістові лінії відповідно до концепції Нової української школи: «Громадянська відповідальність», «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність».

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати: 

  •  усвідомлення особис­тіс­тю суспільних цінностей, громадянських ідеалів, формування етичних норм поведінки, моральних якостей, громадянської відповідальності, громадянської самосвідомості;
  •  засвоєння знань про права, свободи людини та механізми їхньої реалізації, способи суспільно-політичної участі; розуміння громадянського обов’язку, політичних подій і суспільних процесів;
  •   формування знань про економіку в повсякденному житті родини, місцевої громади, українського суспільства та розвиток ключових економічних компетентностей громадянина. Розвиток економічної грамотності, дотримання правових норм у економічному житті, участь у творенні громадянського суспільства.
  •   формування екологічної культури особистості, розуміння нею сучасних екологічних проблем, викликів глобалізації та цілей сталого розвитку, усвідомлення їхньої актуальності, розвиток особистої відповідальності за стан довкілля, оволодіння нормами екологічно грамотної поведінки та здорового способу життя;
  •   розвиток поінформованості учнів/учениць, розвиток здатності шукати, обробляти, використовувати та перевіряти інформацію, вміння критичного аналізу різнобічної інформації та створення власних медіаповідомлень;

  оволодіння сукупністю здатностей, необхідних для життя у багатокультурному суспільстві на засадах толерантності; виховання культури соціальних відносин та ефективної комунікації.

  •   вміти: критично мислити, визначати проблему та бачити шляхи її розв'язання;
  • аналізувати різні джерела інформації та аргументовувати власну думку;
  • вести конструктивний діалог, співпрацювати з іншими, знаходити компроміс, поважати думку інших, проявляти толерантність, емпатію;
  • реалізовувати свої права та захищати їх, допомагати іншим людям у захисті їхніх прав.

       Громадянська освіта спрямована на формування громадянської компетентності  , зокрема:

  • соціально-комунікативної: вміння й навички спілкування та встановлення конструктивних відносин між людьми, діалогу і громадського обговорення суспільних проблем;
  • інформаційно-медійної: вміння критично мислити; навички пошуку, аналізу та оцінки інформації, критичної оцінки медіаповідомлень на основі аналізу джерел, соціальної ситуації;
  • розв’язання соціальних конфліктів, проблем: уміння розв’язувати соціальні суперечності; формування установки на толерантне розв’язання конфліктів;  
  • відповідального соціального вибору й прийняття рішення: готовність до ухвалення обґрунтованого рішення на основі усвідомленого й виваженого вибору;
  • громадянської участі: установка на відповідальну суспільну діяльність; навички участі в соціальних та по­літичних ­процесах.

Теми лекцій:

  1. Що таке ідентичність?

2 .Соціалізація особистості .Самореалізація людини.

3. Людська гідність і права людини. Еволюція прав людини.

4. Людина і держава.

5. Права дитини Механізми захисту прав людини і прав дитини.

6. Соціокультурна багатоманітність.

7. Ефективна комунікація.

8. Стереотипи та упередження. Дискримінація. Конфлікти.

9. Демократична держава. громадянське суспільство.

10. Громада. Громадянська участь у житті суспільства.

11. Навчальний заклад – простір демократії. Дитячі й молодіжні громадські об’єднання.

12. Комунікація, інформація, медіа.

13. Медіа і демократія. Свобода ,етика і відповідальність. Маніпулятивний вплив медіа. Критичне сприйняття та протидія маніпуляціям мас-медіа.

14. Інтернет.

15. Соціальні цілі економіки. Сталий розвиток. Ринкова економіка.

16. Економіка домогосподарства. Підприємництво. Ринок праці.

17. Лобіювання інтересів та корупція.

18. Інтеграція та глобалізація.

19. Міжнародні відносини та міжнародне право. Україна – член Європейського та світового співтовариства.

Теми практичних занять:

  1. Самореалізація людини  
  2. Права дитини.
  3. Стереотипи та упередження. Дискримінація. 
  4. Дитячі й молодіжні громадські об’єднання. 
  5. Маніпулятивний вплив медіа.
  6. Інтернет.
  7. Економіка домогосподарства.
  8. Створюємо власне підприємство.