Навчально-методичний комплекс дисципліни
Викладач: Дьоміна В.М.
Відділення «Ветеринарно-технологічне»
Семестр: 1-2.
Освітньо-професійний ступінь: Фаховий молодший бакалавр
Всього годин – 70:
З них аудиторні: 70 (46 год. лекції, 24 год. практичні заняття
Модулів: 8
Форма підсумкового контролю: залік
Загальний опис дисципліни.
Навчальна дисципліна «Зарубіжна література» формує зв'язок навчального процесу із сучасним життям, потреби творчої реалізації в суспільстві, набуття умінь і навичок, необхідних для життя, узагальнення, творче осмислення вивченого, самостійне мислення і творче самовираження, оцінку й самооцінку діяльності, підвищення інтересу до процесу навчання, стимулювання до свідомого вибору майбутньої професії.
Мета навчальної дисципліни – залучення здобувачів освіти до найвищих досягнень світової літератури і культури, загальнолюдських і національних духовних цінностей, виховання естетичного смаку, високої читацької і загальної культури, вироблення імунітету проти низькопробних явищ масової культури.
Основним завданням дисципліни є навчити здобувачів освіти сукупності відомостей про вершинні явища світового літературного процесу, загальні закономірності його перебігу від найдавніших часів до сьогодення; давати їм літературознавчі поняття і терміни, необхідні до повноцінного аналізу й інтерпретації художніх текстів, а також розуміння головних закономірностей перебігу літературного процесу; розвивати мислення здобувачів освіти (образне, асоціативне, абстрактне, логічне тощо); відпрацьовувати навички розрізнення явищ класичної та масової культури; навчити визначати національну своєрідність і загальнолюдську цінність творів світової літератури; виховувати повагу до духовних здобутків людства і, зокрема, українського народу.
Міжпредметні зв’язки: «Українська література», «Англійська мова», «Всесвітня історія», «Історія України», «Географія».
Компетентнісний потенціал дисципліни.
- Спілкування державною мовою; 2) спілкування іноземними мовами; 3) математична компетентність; 4) компетентність в природничих науках і технологіях; 5) інформаційно-цифрова компетентність; 6) уміння вчитися; 7) ініціативність і підприємливість; 8) соціальна та громадянська компетентності; 9) обізнаність та самовираження у сфері культури; 10) екологічна грамотність і здорове життя.
Наскрізні змістові лінії послідовно розкриваються у процесі навчання і корелюються з ключовими компетентностями.
У програмі відображено чотири змістові лінії літературного компонента Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти: емоційно-ціннісну, літературознавчу, культурологічну, компаративну.
Емоційно-ціннісна лінія забезпечує розкриття гуманістичного потенціалу та естетичної цінності творів художньої літератури. Ця змістова лінія спрямована на формування духовно-емоційного світу здобувачів освіти, їхніх етичних позицій, світоглядних уявлень і переконань, а також на розвиток інтересу учнів до художньої літератури, розширення кола їхнього читання, орієнтування у світі класичної і сучасної літератури (зокрема в бібліотечних фондах, інтернет-ресурсах) із метою пошуку необхідної книги, розвитку вмінь і навичок читацької діяльності.
Літературознавча лінія передбачає вивчення літературних творів у єдності змісту й форми, оволодіння учнями основними літературознавчими поняттями й застосування їх під час аналізу й інтерпретації художніх творів; розгляд літературних творів, явищ і фактів у конспекті літературного процесу; виявлення специфіки літературних напрямів, течій; розкриття поети кальних (зокрема жанрово-стильових) особливостей художніх творів; ознайомлення учнів із загальними принципами художнього перекладу, необхідними для текстуальної роботи з перекладною літературою. Літературо значні терміни й поняття подано в програмі за принципами науковості (відповідно до розвитку сучасного літературознавства), послідовності (від простих до складних) й концентричності (від елементарних уявлень до їхнього поглиблення, від загальних понять до їхніх різновидів тощо). Літературознавча лінія представлена у рубриці Теорія літератури (ТЛ).
Культурологічна лінія сприяє усвідомленню художньої літератури як важливого складника мистецтва; ознайомленню учнів із фундаментальними цінностями світової художньої культури; розкриттю особливостей творів, літературних явищ і фактів у широкому культурному контексті; висвітленню зв’язків літератури з філософією, міфологією, фольклором, звичаями, віруваннями, культурними традиціями різних народів і національностей; розширенню ерудиції здобувачів освіти, вихованню їхньої загальної культури, поваги до національних і світових традицій, толерантного ставлення до представників різних культур, віросповідань, рас і національностей. У цій рубриці програми презентовано зв’язки літератури з іншими видами мистецтва, філософією, міфологією; утілення літературних творів у живописі, музиці, кіно тощо; подано інформацію про літературні музеї, визначні культурні явища різних країн і народів та ін.. Культурологічна лінія реалізована в рубриці Література і культура (ЛК)
Компаративна лінія забезпечує порівняння літературних творів, явищ і фактів, що належать до різних літератур; установлення зв’язків між українською та зарубіжними літературами (генетичних, контактних, типологічних та ін..); розгляд традиційних тем, сюжетів, мотивів, образів у різних літературах; зіставлення оригіналів та українських перекладів літературних творів; увиразнення особливостей української культури й літератури на тлі світової; демонстрацією лексичного багатства й невичерпних стилістичних можливостей української мови, а також поглиблення знань і розвиток навичок здобувачів освіти з іноземних мов. Компаративна лінія представлена у рубриці Елементи компаративістики (ЕК).
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
Знати:
- основні риси та етапи літературного процесу ХІХ століття (взаємодія романтизму та реалізму, домінування реалізму, поява модерністських явищ;
- особливості соціально-психологічної прози ХІХ століття;
- роль художньої літератури в культурному та суспільному житті ХІХ століття;
- найвизначніших представників соціально-психологічної прози ХІХ століття;
- поняття «соціально-психологічна проза»;
- розвиток модернізму і авангардизму як провідних тенденцій літературного процесу першої половини ХХ століття;
- судження про суспільно-історичний розвиток світу в першій половині ХХ століття та його неоднозначні зв’язки з культурним і літературним процесом;
- футуризм, кубізм, експресіонізм, сюрреалізм як основні течії авангардизму 1910-20-х років;
- судження про долю реалізму в літературі ХХ століття;
- особливості культурної ситуації в умовах тоталітаризму;
- особливості культурної ситуації в умовах тоталітаризму.
Вміти:
- вміти виразно читати і аналізувати вірші В.Вітмена, Ш. Бодлера, П.Верлена;
- давати визначення поняття «декаданс», «верлібр», «символ», «натуралізм», «імпресіонізм», «романтизм», «сугестія», «парадокс», «естетизм», «інтелектуальна проза», «психологічний роман», «філософський роман», «натуралізм».
Теми лекцій
- Оригінальна і перекладацька література в сучасному світі.
- Етапи й шедеври античності. Гомер.
- Специфіка італійського Відродження. Данте.
- Романтизм в Німеччині. Гофман.
- Особливості сюжету повісті «Крихітка Цахес…»
- Різновиди роману ХІХ ст. Стендаль.
- Оскар Вайльд «Портрет Доріана Грея»
- Течії раннього модернізму. Бодлер.
- Драматургія на межі ХІХ-ХХ ст.. Метерлінк.
- Йоанна Ягелло «Кава з кардамоном».
- Література. Мораль. Людяність.
- Німецьке Просвітництво. Гете.
- Модерністська проза початку ХХ ст.. Кафка, Джойс, Пруст.
- Альбер Камю «Чума».
- Роман «Чума»: проблематика сюжету.
- Течії модернізму в ліриці ХХ ст.. Аполлінер.
- Федеріко Гарсіа Лорка. Віхи творчого шляху.
- Розвиток жанру антиутопії у ХХ ст.. Оруелл. «Скотоферма»
- Епічний театр Брехта. «Матінка Кураж та її діти»
- Гемінгвей «Старий і море».
- Маркес «Стариган із крилами».
- Павич «Сляний равлик».
- Зузак «Крадійка книжок».
Теми практичних занять
- Ренесанс в Англії. Шекспір.
- Романтизм в США. Вітмен.
- Роман «Червоне і чорне» Образ Жульєна Сореля .
- Французький символізм. Верлен, Рембо.
- Узагальнення і систематизація вивченого.
- Трагедія «Фауст». Проблематика.
- Франц Кафка «Перевтілення».
- Рільке. Своєрідність поглядів і поетики.
- Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
- Повість «Старий і море». Символіка образів.
- Оповідання «Стариган із крилами». Синтез реального і фантастичного.
- Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.