Зарубіжна література

Навчально-методичний комплекс дисципліни

Викладач: Дьоміна В.М.

Відділення «Ветеринарно-технологічне»

Семестр: 1-2.

Освітньо-професійний ступінь: Фаховий молодший бакалавр

Всього годин – 70:

З них аудиторні: 70 (46 год. лекції, 24 год. практичні заняття

Модулів: 8

Форма підсумкового контролю: залік

 

Загальний опис дисципліни.

Навчальна дисципліна «Зарубіжна література» формує зв'язок навчального процесу із сучасним життям, потреби творчої реалізації в суспільстві, набуття умінь і навичок, необхідних для життя, узагальнення, творче осмислення вивченого, самостійне мислення і творче самовираження, оцінку й самооцінку діяльності, підвищення інтересу до процесу навчання, стимулювання до свідомого вибору майбутньої професії.

Мета навчальної дисципліни – залучення здобувачів освіти до найвищих досягнень світової літератури і культури, загальнолюдських і національних духовних цінностей, виховання естетичного смаку, високої читацької і загальної культури, вироблення імунітету проти низькопробних явищ масової культури.

Основним завданням дисципліни є навчити здобувачів освіти сукупності відомостей про вершинні явища світового літературного процесу, загальні закономірності його перебігу від найдавніших часів до сьогодення; давати їм літературознавчі поняття і терміни, необхідні до повноцінного аналізу й інтерпретації художніх текстів, а також розуміння головних закономірностей перебігу літературного процесу; розвивати мислення здобувачів освіти (образне, асоціативне, абстрактне, логічне тощо); відпрацьовувати навички розрізнення явищ класичної та масової культури; навчити визначати національну своєрідність і загальнолюдську цінність творів світової літератури; виховувати повагу до духовних здобутків людства і, зокрема, українського народу.

Міжпредметні зв’язки: «Українська література», «Англійська мова», «Всесвітня історія», «Історія України», «Географія».

 

Компетентнісний потенціал дисципліни.

  1. Спілкування державною мовою; 2) спілкування іноземними мовами; 3) математична компетентність; 4) компетентність в природничих науках і технологіях; 5) інформаційно-цифрова компетентність; 6) уміння вчитися; 7) ініціативність і підприємливість; 8) соціальна та громадянська компетентності; 9) обізнаність та самовираження у сфері культури; 10) екологічна грамотність і здорове життя.

 

Наскрізні змістові лінії послідовно розкриваються у процесі навчання і корелюються з ключовими компетентностями.

У програмі відображено чотири змістові лінії літературного компонента Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти: емоційно-ціннісну, літературознавчу, культурологічну, компаративну.

Емоційно-ціннісна лінія забезпечує розкриття гуманістичного потенціалу та естетичної цінності творів художньої літератури. Ця змістова лінія спрямована на формування духовно-емоційного світу здобувачів освіти, їхніх етичних позицій, світоглядних уявлень і переконань, а також на розвиток інтересу учнів до художньої літератури, розширення кола їхнього читання, орієнтування у світі класичної і сучасної літератури (зокрема в бібліотечних фондах, інтернет-ресурсах) із метою пошуку необхідної книги, розвитку вмінь і навичок читацької діяльності.

Літературознавча лінія передбачає вивчення літературних творів у єдності змісту й форми, оволодіння учнями основними літературознавчими поняттями й застосування їх під час аналізу й інтерпретації художніх творів; розгляд літературних творів, явищ і фактів у конспекті літературного процесу; виявлення специфіки літературних напрямів, течій; розкриття поети кальних (зокрема жанрово-стильових) особливостей художніх творів; ознайомлення учнів із загальними принципами художнього перекладу, необхідними для текстуальної роботи з перекладною літературою. Літературо значні терміни й поняття подано в програмі за принципами науковості (відповідно до розвитку сучасного літературознавства), послідовності (від простих до складних) й концентричності (від елементарних уявлень до їхнього поглиблення, від загальних понять до їхніх різновидів тощо). Літературознавча лінія представлена у рубриці Теорія літератури (ТЛ).

Культурологічна лінія сприяє усвідомленню художньої літератури як важливого складника мистецтва; ознайомленню учнів із фундаментальними цінностями світової художньої культури; розкриттю особливостей творів, літературних явищ і фактів у широкому культурному контексті; висвітленню зв’язків літератури з філософією, міфологією, фольклором, звичаями, віруваннями, культурними традиціями різних народів і національностей; розширенню ерудиції здобувачів освіти, вихованню їхньої загальної культури, поваги до національних і світових традицій, толерантного ставлення до представників різних культур, віросповідань, рас і національностей. У цій рубриці програми презентовано зв’язки літератури з іншими видами мистецтва, філософією, міфологією; утілення літературних творів у живописі, музиці, кіно тощо; подано інформацію про літературні музеї, визначні культурні явища різних країн і народів та ін.. Культурологічна лінія реалізована в рубриці Література і культура (ЛК)

Компаративна лінія забезпечує порівняння літературних творів, явищ і фактів, що належать до різних літератур; установлення зв’язків між українською та зарубіжними літературами (генетичних, контактних, типологічних та ін..); розгляд традиційних тем, сюжетів, мотивів, образів у різних літературах; зіставлення оригіналів та українських перекладів літературних творів; увиразнення особливостей української культури й літератури на тлі світової; демонстрацією лексичного багатства й невичерпних стилістичних можливостей української мови, а також поглиблення знань і розвиток навичок здобувачів освіти з іноземних мов. Компаративна лінія представлена у рубриці Елементи компаративістики (ЕК).

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

Знати:

  • основні риси та етапи літературного процесу ХІХ століття (взаємодія романтизму та реалізму, домінування реалізму, поява модерністських явищ;
  • особливості соціально-психологічної прози ХІХ століття;
  • роль художньої літератури в культурному та суспільному житті ХІХ століття;
  • найвизначніших представників соціально-психологічної прози ХІХ століття;
  • поняття «соціально-психологічна проза»;
  • розвиток модернізму і авангардизму як провідних тенденцій літературного процесу першої половини ХХ століття;
  • судження про суспільно-історичний розвиток світу в першій половині ХХ століття та його неоднозначні зв’язки з культурним і літературним процесом;
  • футуризм, кубізм, експресіонізм, сюрреалізм як основні течії авангардизму 1910-20-х років;
  • судження про долю реалізму в літературі ХХ століття;
  • особливості культурної ситуації в умовах тоталітаризму;
  • особливості культурної ситуації в умовах тоталітаризму.

 

Вміти:

  • вміти виразно читати і аналізувати вірші В.Вітмена, Ш. Бодлера, П.Верлена;
  • давати визначення поняття «декаданс», «верлібр», «символ», «натуралізм», «імпресіонізм», «романтизм», «сугестія», «парадокс», «естетизм», «інтелектуальна проза», «психологічний роман», «філософський роман», «натуралізм».

 

Теми лекцій

  1. Оригінальна і перекладацька література в сучасному світі.
  2. Етапи й шедеври античності. Гомер.
  3. Специфіка італійського Відродження. Данте.
  4. Романтизм в Німеччині. Гофман.
  5. Особливості сюжету повісті «Крихітка Цахес…»
  6. Різновиди роману ХІХ ст. Стендаль.
  7. Оскар Вайльд «Портрет Доріана Грея»
  8. Течії раннього модернізму. Бодлер.
  9. Драматургія на межі ХІХ-ХХ ст.. Метерлінк.
  10. Йоанна Ягелло «Кава з кардамоном».
  11. Література. Мораль. Людяність.
  12. Німецьке Просвітництво. Гете.
  13. Модерністська проза початку ХХ ст.. Кафка, Джойс, Пруст.
  14. Альбер Камю «Чума».
  15. Роман «Чума»: проблематика сюжету.
  16. Течії модернізму в ліриці ХХ ст.. Аполлінер.
  17. Федеріко Гарсіа Лорка. Віхи творчого шляху.
  18. Розвиток жанру антиутопії у ХХ ст.. Оруелл. «Скотоферма»
  19. Епічний театр Брехта. «Матінка Кураж та її діти»
  20. Гемінгвей «Старий і море».
  21. Маркес «Стариган із крилами».
  22. Павич «Сляний равлик».
  23. Зузак «Крадійка книжок».

Теми практичних занять

  1. Ренесанс в Англії. Шекспір.
  2. Романтизм в США. Вітмен.
  3. Роман «Червоне і чорне» Образ Жульєна Сореля .
  4. Французький символізм. Верлен, Рембо.
  5. Узагальнення і систематизація вивченого.
  6. Трагедія «Фауст». Проблематика.
  7. Франц Кафка «Перевтілення».
  8. Рільке. Своєрідність поглядів і поетики.
  9. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
  10. Повість «Старий і море». Символіка образів.
  11. Оповідання «Стариган із крилами». Синтез реального і фантастичного.
  12. Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.