Навчально-методичний комплекс дисципліни
Викладач: Семенюта Н.М.
Відділення «Ветеринарно-технологічне»
Семестр: 3-4
Освітньо-професійний ступінь: Фаховий молодший бакалавр.
Кількість кредитів ЄКТС: 3
Всього годин – 90:
з них аудиторних: 68 (38 год. лекції, 30год. ЛПЗ)
години самостійного навчання: 22
Модулів: 4. Форма підсумкового контролю: диференційований залік.
Загальний опис дисципліни.
Навчальна дисципліна «Основи генетики і селекції сільськогосподарських тварин» разом з іншими дисциплінами формує активний, комплексний і науково-обгрунтований підхід фахівців з технології виробництва і переробки продукції тваринництва в набутті студентами теоретичних та практичних навичок селекції в тваринництві – діяльності з покращення племінних і продуктивних якостей тварин і птахів. Головним джерелом виробництва продуктів харчування в сучасному світі є розмноження живих істот, удосконаленням яких займається селекція. Теоретичну базу складають генетика, еволюційне вчення, біотехнологія, інформаційні технології.
Мета навчальної дисципліни – формування в студентів професійного мислення і активного, творчого підходу під час вирішення практичних питань у галузі тваринництва.
Основним завданням дисципліни є навчити студентів досягнень загальної генетики с/г тварин (цитологічні та молекулярні основи спадковості, закономірності) успадкування ознак під час статевого розмноження, хромосомна теорія спадковості, генетика статі, особливості успадкування контрольованих ознак повно і неповно зчепленими генами, механізм зміни гена, мінливість і селекційний процес, використання статевих параметрів у племінній роботі, практичне використання досягнень імуногенетики в тваринництві, досягнення генної інженерії на молекулярному і клітинному рівні, біотехнологія, а також генетичних основ селекції тварин.
Міждисциплінарні зв’язки: «Анатомія і фізіологія с/г тварин», «Мікробіологія», «Розведення с/г тварин», «Технологія відтворення с/г тварин».
Компетентнісний потенціал дисципліни
Спеціальні компетентності відповідно до освітньо-професійної програми
СК 1 Здатність до застосування знань з морфологічних і фізіологічних особливостей с/г тварин.
СК 3 Здатність до застосування прийомів та методів розведення сільськогосподарських тварин.
СК 4 Здатність використовувати методи та технології відтворення с/г тварин.
СК 7 Здатність проводити заходи щодо захисту здоров’я та забезпечення благополуччя с/г тварин.
СК 13 Здатність використовувати професійні знання та навички з технології виробництва продукції тваринництва.
Наскрізні змістові лінії послідовно розкриваються у процесі навчання і корелюються з ключовими компетентностями.
Змістова лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» реалізується на зразках, що дають змогу усвідомити причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; важливість сталого (керованого) розвитку країни для майбутніх поколінь.
«Громадянська відповідальність» - реалізується усвідомлення відповідальності за результати навчання, які можуть у майбутньому вплинути на розвиток країни; сумлінне виконання завдань у команді; участь у захисті довкілля (тварин) і збереженні його для себе та майбутніх поколінь.
Змістова лінія «Здоров’я і безпека» торкається всіх тем програми. У результаті реалізації цієї змістової лінії дотримуються правила безпечного поводження з речовинами і матеріалами у лабораторії, побуті й довкіллі; усвідомлюються залежність здоров’я від використання лікарських речовин.
Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлює на мобілізацію знань, практичного досвіду і ціннісних установок у ситуаціях вибору і прийняття рішень.
Реалізація змістових ліній не передбачає будь-якого розширення чи поглиблення навчального матеріалу, але потребує посилення уваги до певних його аспектів.
Як результат вивчення навчальної дисципліни студенти повинні знати:
- цитологічні і молекулярні основи спадковості;
- закономірності успадкування ознак під час статевого розмноження;
- хромосомну теорію спадковості, генетику статі;
- форми спадковості і мінливості;
- використання імуногенетики та біотехнології в тваринництві;
- основи селекції сільськогосподарських тварин.
уміти:
- складати схеми і пояснювати процеси, що відбуваються при поділі соматичних і статевих клітин;
- розв’язувати елементарні задачі з генетичного аналізу;
- обчислювати статистичні показники мінливості;
- розраховувати частоти генотипів, фенотипів, алелей, селекційний ефект, коефіцієнт гомозиготності, ефект гетерозису.
Теми лекцій.
- Вступ. Цитологічні основи спадковості.
- Клітина як матеріальна основа спадковості.
- Біогенетика клітин – амітоз, мітоз, мейоз.
- Нуклеїнові кислоти.
- Генетичний код та його властивості.
- Значення робіт Г.Менделя для розвитку генетики.
- Основні положення хромосомної теорії спадковості.
- Значення статевих хромосом у визначенні статі.
- Фактори, що спричиняють мінливість організму.
- Поняття про мутації.
- Біометрія та її значення у вивченні мінливості і спадковості.
- Поняття про імуногенетику.
- Імуногенетична несумісність.
- Генетика та еволюція.
- Генетика та екологія.
- Генетика популяцій.
- Селекція тварин як наука.
- Інбридинг у селекції.
- Генотип, фенотип, середовище.
Теми практичних занять
- Вивчення будови клітини.
- Складання схем і пояснення процесів, які відбуваються при поділі соматичних і статевих клітин.
- Вивчення генетичного коду.
- Розв’язування задач генетичного аналізу з моногібридного схрещування.
- Розв’язування задач генетичного аналізу з дигібридного схрещування.
- Ознайомлення з особливостями успадкування ознак під час зчеплення та кросинговеру.
- Вивчення генетичних карт хромосом.
- Визначення коефіцієнта кореляції.
- Обчислення критерію відповідності.
- Розв’язування елементарних задач з імуногенетики.
- Вивчення групи крові на генетичній системі.
- Розрахунок частот генотипів, фенотипів, алелей.
- Розрахувати селекційний ефект, коефіцієнт гомозиготності і ефект гетерозису.
Теми лабораторних занять
- Побудова варіаційного ряду.
- Визначення лімітів стандартного відхилення. Аналіз статистичних параметрів.