Біологія і екологія (Основи екології)

Навчально-методичний комплекс

Викладач Кіященко Г.К.

Відділення «Ветеринарно-технологічне»

Семестр 1-4

Освітньо-професійний ступінь : Фаховий молодший бакалавр

Кількість годин – 140

Модулів : 12

Форма підсумкового контролю : залік

Компетентнісний потенціал навчальної дисципліни

Мета полягає у забезпеченні рівня підготовки студентів з біології, необхідного

для спеціальної підготовки та майбутньої професійної іяльності.

Завдання

  • формування у студентів наукового світогляду, уявлень про ідеї і методи біології, її ролі у пізнанні дійсності, усвідомлення біологічних знань як невід’ємної складової загальної культури людини, необхідної умови повноцінного життя в сучасному суспільстві; стійкої мотивації до навчання;
  • оволодіння студентами мовою біології в усній та письмовій формах, системою біологічних знань, навичок і умінь, потрібних у повсякденному житті та майбутній професійній діяльності, достатніх для успішного оволодіння іншими освітніми галузями знань і забезпечення неперервності освіти;
  • інтелектуальний розвиток особистості, передусім розвиток у студентів логічного мислення і просторової уяви, алгоритмічної, інформаційної та графічної культури, пам’яті, уваги, інтуїції;
  • екологічне, естетичне, громадянське виховання та формування позитивних рис особистості;
  • формування життєвих і соціально-ціннісних компетентностей студента.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:Знання та розуміння фундаментальних принципів біології та екології, основних законів та  закономірностей, володіння основним термінологічним апаратом, що дозволяє розуміти принципи функціонування організмів та надорганізмових систем різного рівня. Розуміння місця біології та екології в системі природничих наук, їх роль у створенні загальної картини світу, визначенні місця людини в природі та сталому розвитку людства 

вміти: застосовувати набуті теоретичні знання та практичні навички у сфері біології та екології при виконанні завдань, що передбачає прийняття рішень у змінних та нестандартних ситуаціях, планувати власну діяльність та оцінювати роботу інших з дотриманням вимог збереження  власного здоров'я та безпеки оточуючих, охорони навколишнього середовища та сталого розвитку людства, встановлювати причинно-наслідковий зв'язок між явищами живої природи  та господарською діяльністю людини, їх впливом на здоров'я та безпеку людини, екологічну ситуацію. Застосовуючи сучасні інформаційно-комунікаційні технології із дотриманням етичних норм проводити пошук, обробку та поширення інформації про актуальні наукові питання біології,  екологічні проблеми та здоров’я, критично оцінювати інформацію. Самостійно обирати форми та засоби пошуку та засвоєння нових знань у сфері біології та екології. Відстоювати власну думку та громадянську позицію з метою збереження власного здоров'я, безпеки оточуючих, охорони навколишнього середовища та сталого розвитку суспільства. 

Досягнення цієї мети забезпечується шляхом реалізації нового змісту навчання, організації навчально-виховного процесу на засадах компетентнісного, діяльнісного підходів, реалізації наскрізних змістових ліній.

Наскрізні змістові лінії є засобом інтеграції навчального змісту, корелюються з ключовими компетентностями, опанування яких забезпечує формування ціннісних і світоглядних орієнтацій студента, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях.

Змістові лінії «Екологічна безпека і сталий розвиток» і «Здоров'я і безпека» відображені системно в усіх темах програми. Змістова лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» націлена на формування в студентів екологічної культури, соціальної активності, відповідальності та готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і сталого (збалансованого) розвитку суспільства. Змістова лінія «Здоров'я і безпека» забезпечує формування здоров’язбережувальної компетентності студентів як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінних членів суспільства, які здатні дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище.

Реалізація змістової лінії «Громадянська відповідальність» сприятиме формуванню діяльного члена громади й суспільства, який розуміє принципи та механізми функціонування суспільства, є вільною особистістю, яка визнає загальнолюдські й національні цінності та керується морально-етичними критеріями й почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці. Зміст тем 1 семестру орієнтує на формування біоетичних норм поведінки в природі, розуміння відповідальності за свої вчинки в природі та суспільстві. Теми 2 семестру спрямовані на розвиток здатності критично оцінювати події в державі на основі даних соціально-економічних, демографічних, екологічних та інших явищ і процесів в Україні та світі, протистояти маніпулюванню свідомістю, що застосовується в інформаційному просторі.

Змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань. Реалізація цієї змістової лінії спрямовує освітній процес на
формування здатності обирати раціональні та збалансовані підходи при здійсненні господарської діяльності, на розуміння нерозривності економічної успішності з прогнозованим станом довкілля у майбутньому.

ТЕМИ ЗАНЯТЬ

І семестр

ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 1 Вступ

ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 2 Біорізноманіття

ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 3 Обмін речовин і перетворення енергії

ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 4 Спадковість і мінливість

ІІ СЕМЕСТР

ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 1 Спадковість і мінливість

ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 2 Репродукція та розвиток

ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 3 Адаптації

ІІІ семестр

ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 4 Біологічні основи здорового способу життя

ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 5 Екологія

ІV СЕМЕСТР

ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 1 Екологія

ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 2 . Сталий розвиток та раціональне природокористування

ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 3 Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології

Теми практичних занять

Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини

Розв’язування типових генетичних задач.

Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування

Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань

Оцінка екологічного стану свого регіону

Теми лабораторних занять

Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу .

Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.

Вивчення будови статевих клітин людини.

Вивчення етапів ембріогенезу.