Анатомія і фізіологія сільськогосподарських тварин

Навчально-методичний комплекс дисципліни

Викладач: Хоміч Н.В.

Відділення «Ветеринарно-технологічне»

Семестр: 3-4.

Освітньо-професійний ступінь: Фаховий молодший бакалавр

Кількість кредитів ЄКТС: -5

Всього годин – 150:

з них аудиторні години: 102 (56 год. лекцій, 16 год. ЛЗ, 30 год ПЗ),

години самостійного навчання: 48

Модулів: 7 Форма підсумкового контролю: іспит

 

Загальний опис дисципліни.

Підготовка майбутнього спеціаліста до виконання посадових обов’язків – складна, багаторічна проблема.

Програмою дисципліни передбачено вивчення будови організму тварин, будови та особливостей окремих органів різних видів тварин, положення їх в організмі та фізіологічних процесів, що відбуваються у ньому.

Для вивчення і кращого засвоєння матеріалу потрібно використовувати активні форми і методи навчання (тестування, лекції, прес-конференції, семінари, ділові ігри тощо).

Міждисциплінарні зв’язки: “Біологія”, “Годівля сільськогосподарських тварин”, “Технологія виробництва молока і яловичини”, “Технологія вироб­ництва продукції свинарства”, “Технологія виробництва продукції птахівництва”.

Мета: Дати студентам теоритичні знання і практичні навички з анатомії і фізіології тварин, активно і цілеспрямовано змінювати організм тварин забезпеченням повноцінної і раціанольної годівлі, створенням сприятливих умов утримання і догляду за тваринами.

Завдання: Навчити студентів активно і цілеспрямовано змінювати організм тварин забезпеченням повноцінної і раціанольної годівлі, створенням сприятливих умов утримання і догляду за тваринами.

 

Компетентнісний потенціал дисципліни

Спеціальні компетентності відповідно до освітньо-професійної програми

СК1. Здатність до застосування знань з морфологічних і фізіологічних особливостей сільськогосподарських тварин. СК2.Здатність забезпечувати підготовку кормів та раціональну годівлю сільськогосподарських тварин.

СК3. Здатність до застосовування прийомів та методів розведення сільськогосподарських тварин.

СК4. Здатність використовувати методи та технології відтворення сільськогосподарських тварин.

СК5. Здатність проводити аналіз виробничоїекономічної діяльності, вести звітно-облікову і технологічну документацію виробничого підрозділу.

СК6. Здатність організовувати роботу структурного підрозділу з виробництва і переробки продукції 8 тваринництва з дотриманням норм охорони праці, біобезпеки у професійній діяльності.

СК7. Здатність проводити заходи щодо захисту здоров’я та забезпечення благополуччя сільськогосподарських тварин.

СК8. Здатність до проведення контролю щодо безпечності і якості сировини, напівфабрикатів і готової продукції тваринництва.

СК9. Здатність використовувати професійні знання та навички з технологічних процесів переробки тваринницької сировини і виготовлення готової продукції.

СК10. Здатність до використання нормативної та технологічної документації у професійні діяльності.

СК11. Здатність використовувати технологічне обладнання при виробництві і переробці продукції тваринництва.

СК12. Здатність забезпечувати зберігання, транспортування і реалізацію сировини і готової продукції тваринництва.

СК13. Здатність використовувати професійні знання та навички з технології виробництва продукції тваринництва.

 

Наскрізні змістові лінії послідовно розкриваються у процесі навчання і корелюються з ключовими компетентностями.

Змістова лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» реалізується на зразках, що дають змогу усвідомити причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; важливість сталого (керованого) розвитку країни для майбутніх поколінь.

«Громадянська відповідальність» - реалізується усвідомлення відповідальності за результати навчання, які можуть у майбутньому вплинути на розвиток країни; сумлінне виконання завдань у команді; участь у захисті довкілля (тварин) і збереженні його для себе та майбутніх поколінь.

Змістова лінія «Здоров'я і безпека» торкається всіх тем програми. У результаті реалізації цієї змістової лінії дотримуються правила безпечного поводження з речовинами і матеріалами у лабораторії, побуті й довкіллі; усвідомлюються залежність здоров’я від використання лікарських речовин.

Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлює на мобілізацію знань, практичного досвіду і ціннісних установок у ситуаціях вибору і прийняття рішень.

Реалізація змістових ліній не передбачає будь-якого розширення чи поглиблення навчального матеріалу, але потребує посилення уваги до певних його аспектів.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:

Як результат вивчення навчальної дисципліни студенти повинні знати:

  • основні закони біологічного розвитку організму;
  • будову, топографію, функцію органів і систем органів та організму в цілому, їх порівняльно-анатомічні та вікові особливості, фізіологічні константи для різних видів тварин;
  • взаємозв’язок органів і систем як один з одним, так і всього організму з умовами утримання тварин;

уміти:

  • користуватися мікроскопом;
  • зарисовувати гістопрепарати;
  • визначати топографічні розташування кісток, суглобів, м’язів, внутрішніх органів, серця, магістральних судин і нервів; вид тварини за кістками, відділяти органи у місцях їх прикріплення під час нутровки;
  • вимірювати температуру тіла тварин, визначати пульс, частоту дихання тварин, досліджувати скорочення передшлунків, вік тварин за зубами чи рогами;
  • знаходити на туші найбільші кровоносні судини для знекровлення тварин, залози внутрішньої секреції.

 

Теми практичних занять.

  1. Вивчення будови скелета й окремих кісток тулуба.
  2. Вивчення будови скелета голови (черепа).
  3. Вивчення будови поясів і вільних кінцівок (грудних і тазових).
  4. Вивчення і препарування з’єднань кісток тулуба, голови, кінцівок.
  5. Вивчення топографії суглобів на живих тваринах.
  6. Вивчення і препарування м’язів тулуба, голови, черевної стінки.
  7. Вивчення і препарування поверхневих м’язів, на живих препаратах.
  8. Вивчення на вологих та сухих препаратах будови шкіри і похідних шкіри.
  9. Вивчення будови органів травлення на трупному матеріалі, препаратах, муляжах, за таблицями.
  10. Спостереження за прийманням корму і води різними тваринами.
  11. Вивчення будови і органів дихання.
  12. Вивчення гістологічної будови серця, кровоносних судин, лімфатичних вузлів, мигдалика, тимуса і селезінки.
  13. Вимірювання температури тіла у тварин різних видів.
  14. Вивчення будови нирок, сечоводів, сечового міхура на трупному матеріалі, препаратах, муляжах.
  15. Вивчення будови та топографії органів розмноження самця і самки різних видів тварин за препаратами та на живих тваринах.
  16. Вивчення будови головного, спинного мозку.
  17. Вивчення будови і топографії органів зору, слуху, нюху, смакових аналізаторів.
  18. Вивчення особливостей будови систем органів свійської птиці.

Лабораторні заняття.

  1. Гістологічна будова епітеліальної та м’язової тканини. Вивчення будови статевих клітин.
  2. Вивчення гістологічної будови м’яза та допоміжних органів м’язів.
  3. Вивчення та заманювання гістологічних препаратів органів травлення (слинних залоз, стінки шлунка, товстої і тонкої кишок, печінки, підшлункової залози тощо).
  4. Вивчення травних властивостей слини. Вплив шлункового соку на білки.
  5. Вивчення гістологічних препаратів та зарисування схем будови серця, стінки кровоносних судин, лімфатичного вузла, селезінки, мазків крові – форменних елементів крові та лімфи.
  6. Гемоліз крові, визначення осмотичної резистентності еритроцитів.
  7. Визначення кількості гемоглобіну.
  8. Дослідження сперми під мікроскопом.
  9. Вивчення будови яйцеклітини.
  10. Вивчення гістологічної будови головного та спинного мозку. Будова нерва. Гістологічна будова органів чуттів.

 

Самостійна робота.

  1. Вивчення будови клітини.
  2. Вивчення будови епітеліальної та м’язової тканини.
  3. Вивчення типів та будови сполучної тканини та будови нервової тканини.
  4. Вивчення ділянок тіла тварини.
  5. Вивчення будови кістки як органа.
  6. Вивчення впливу годівлі та утримання тварин на ріст і формування скелета тварин.
  7. Вивчення будови окремих кісток тулуба скелета та його відділів.
  8. Вивчення кісток скелету голови їх особливостей у різних видів тварин.
  9. Вивчення особливостей будови грудної і тазової кінцівки у різних видів тварин.
  10. Вивчення суглобів і зв'язок хребетного стовпа та ребер.
  11. Вивчення суглобів і зв'язок грудних і тазових кінцівок.
  12. Вивчення допоміжних органів м язів.
  13. Вивчення м язів хребетного стовпа, м’язів грудної клітки та черевної стінки. Вивчення м’язів голови.
  14. Вивчення топографії м язів грудної і тазової кінцівки.
  15. Вивчення будови шкіри.
  16. Вивчення будови похідних шкіри.
  17. Вивчення топографії слинних залоз, будови, топографії глотки.
  18. Вивчення топографії, будови стравоходу.
  19. Вивчення будови, топографії однокамерного шлунка.
  20. Вивчення будови, топографії камер в багатокамерному шлунку.
  21. Вивчення ферментів шлункового соку. Роль соляної кислоти у травленні.
  22. Вивчення механізму переходу вмісту шлунка у кишечник.
  23. Вивчення понять очеревини, брижі, сальника та зв’язок.
  24. Вивчення особливостей будови тонких кишок. Вивчення особливостей процесів травлення, всмоктування в тонких кишках.