Навчально-методичний комплекс дисципліни
Викладач Кіященко Г.К.
Відділення « Технологічне»
Семестр 1-2
Освітньо-професійний ступінь : Фаховий молодший бакалавр
Кількість годин – 122
Форма підсумкового контролю: залік
Мета полягає у забезпеченні рівня підготовки студентів з хімії,необхідного для спеціальної підготовки та майбутньої професійної діяльності.
Завдання
- формування у студентів наукового світогляду, уявлень про ідеї і методи хімії, її ролі у пізнанні дійсності, усвідомлення хімічних знань як невід’ємної складової загальної культури людини, необхідної умови повноцінного життя в сучасному суспільстві; стійкої мотивації до навчання;
- оволодіння студентами мовою хімії в усній та письмовій формах, системою хімічних знань, навичок і умінь, потрібних у повсякденному житті та майбутній професійній діяльності, достатніх для успішного оволодіння іншими освітніми галузями знань і забезпечення неперервності освіти;
- інтелектуальний розвиток особистості, передусім розвиток у студентів логічного мислення і просторової уяви, алгоритмічної, інформаційної та графічної культури, пам’яті, уваги, інтуїції;
- екологічне, естетичне, громадянське виховання та формування позитивних рис особистості;
- формування життєвих і соціально-ціннісних компетентностей студента.
Компетентнісний потенціал дисципліни
студент повинен знати:
- ілюструвати означення хімічних понять, формулювань теорем і правил виконання хімічних дій власними прикладами;
- знати залежності між елементами хімічних об’єктів;
- вільно володіти визначеним програмою навчальним матеріалом;
- як повністю аргументувати обґрунтування хімічних тверджень;
- усвідомлюватинові для нього хімічні факти, ідеї, вміти доводити передбачені програмою хімічні твердження з достатнім обґрунтуванням;
вміти:
- самостійно розв’язувати завдання обов'язкового рівня з достатнім поясненням;
- записуватихімічний вираз, формулу за словесним формулюванням і навпаки
- розв’язувати завдання, передбачені програмою, з частковим поясненням;
- частково аргументуватихімічні міркування й розв’язування завдань
- використовувати набуті знання і вміння в незнайомих для нього ситуаціях;
- знати передбачені програмою основні методи розв’язання завдання і вміє їх застосовувати з необхідним обґрунтуванням
Для реалізації цих ідей виокремлено такі наскрізні змістові лінії : «Екологічна безпека і сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпек», а «Підприємливість і фінансова грамотність».
Загальний опис дисципліни
Змістова лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» реалізується на зразках, що дають змогу студенту усвідомити причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; важливість сталого (керованого) розвитку країни для майбутніх поколінь. Такі зразки надає матеріал про одержання й застосування речовин, збереження природних ресурсів – води й повітря, раціональне й ощадне використання природних вуглеводнів, колообіг хімічних елементів і речовин тощо.
Результатом реалізації цієї змістової лінії є не лише обізнаність студента із екологічними проблемами, пов’язаними із дотриманням чистоти навколишнього середовища, процесами горіння і дихання, кислотними дощами, стійкими органічними забруднювачами, а й усвідомлення можливості розв’язування цих проблем засобами хімії. Студент цінує природні ресурси, від яких залежить його здоров’я, добробут, сталий розвиток країни; усвідомлює необхідність збереження чистоти довкілля; бере участь у відповідних заходах; екологічно виважено поводиться у довкіллі.
Становленню студентів як свідомих громадян, патріотів України, членів соціуму, місцевої громади, студентського колективу має сприяти реалізація змістової лінії «Громадянська відповідальність». На заняттях з хімії студенти ознайомлюються зі здобутками вітчизняних учених та їхньою громадянською позицією, оцінюють розвиток вітчизняного виробництва на основі досягнень хімічної науки, навчаються працювати в команді, відповідально ставитись до завдань, визначених колективом, та ретельно виконувати свою частину роботи. У позаурочний час дбають про чистоту навколишнього середовища свого регіону, беруть посильну участь у реалізації соціально значущих навчальних проектів. Результатами, що засвідчують продуктивність реалізації цієї лінії, є усвідомлення студентами відповідальності за результати навчання, які можуть у майбутньому вплинути на розвиток країни; сумлінне виконання завдань у команді; раціональне використання речовин; участь у захисті довкілля і збереженні його для себе та майбутніх поколінь.
Змістова лінія «Здоров'я і безпека» торкається всіх без винятку тем програми з хімії, оскільки використання здобутків хімії упродовж усього життя людини тісно пов’язано зі здоров’ям і життєзабезпеченням. Послідовний розвиток цієї змістової лінії у змісті курсу дає студентам змогу усвідомити, з одного боку, значення хімії для охорони здоров’я, а з іншого – можливу шкоду продуктів сучасної хімічної технології у разі неналежного використання їх.
У результаті реалізації цієї змістової лінії студент дотримується правил безпечного поводження з речовинами і матеріалами у лабораторії, побуті й довкіллі; усвідомлює залежність здоров’я від чистоти води, повітря, складу харчових продуктів; дотримується здорового способу життя.
Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлює студентів на мобілізацію знань, практичного досвіду і ціннісних установок у ситуаціях вибору і прийняття рішень. У навчанні хімії такі ситуації створюються під час планування самоосвітньої навчальної діяльності, групової навчальної, експериментальної роботи, виконання навчальних проектів та їх презентування, розв’язування розрахункових і контекстних задач, вироблення власної моделі поведінки у довкіллі.
Розкриття змістової лінії потребує позитивних прикладів із історії хімії, діяльності вчених і підприємців у галузі хімії, екології, фармакології, що засвідчують можливість розв’язування не лише теоретичних, а й практичних проблем хімії і хімічного виробництва.
У результаті реалізації цієї змістової лінії студент усвідомлює важливість вивчення хімії; оцінює успіхи, досягнуті сучасним суспільством у хімічній науці, розробленні способів одержання, переробки і застосування речовин як такі, що залежать від знань, умінь, ініціативи і підприємливості окремих особистостей і груп однодумців.
І семестр
ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 1 Повторення матеріалу за початкову середню школу
ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 2 Теорія будови органічних речовин .
ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 3 Вуглеводні
ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 4 Оксигеновмісні органічні сполуки
ІІ семестр
ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 5 Нітрогеновмісні органічні сполуки
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 6 Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 7 Багатоманітність та зв’язки між класами органічних
речовин
ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 1 Періодичний закон і періодична система хімічних
елементів
ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 8 Хімічний зв'язок і будова речовин
ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 9 Хімічні реакції
ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 10 Неорганічні речовини і їхні властивості
ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 11 Неорганічні речовини і їхні властивості
ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 12 Хімія і прогрес людства
Теми практичних занять
1 Розв’язування експериментальних задач .
2 Дослідження якісного складу солей.
3. Генетичні зв’язки між неорганічними речовинами